Strategie consulting

Strategie consulting is simpelweg gezegd consulting over strategische kwesties. Dus een logische vraag hierop is: Wat is strategie? Strategie wordt meestal gedefinieerd als: “een plan van actie, bedoeld om lange termijn doelstelling te realiseren”. Aangezien het vaststellen en uitvoeren van strategie enige vorm van autoriteit nodig heeft worden strategische beslissingen voornamelijk genomen in de hogere delen van een organisatie. Daarom zijn cliënten van strategie consultants meestal strategisch- of bestuurs level management.

Corporate Strategy
Corporate Stratgey kan worden gezien als de routekaart om lange termijn doelstellingen te realiseren. Vaak zijn lange termijn doelstellingen gerelateerd aan optimalisatie van de resultaten van de onderneming, zoals omzetgroei of winstoptimalisatie. Het is een kernverantwoordelijkheid van senior executives en omvat een scala aan essentiële activiteiten; van het definiëren en verbeteren van de bedrijfsvisie tot strategische prestatie en management. Strategie consultants helpen bedrijven vaak een heldere visie en missie te definiëren en bovendien vertalen zij deze naar bedrijfs- en business unit strategie.

Markt Analyse

Een van de meest gestelde vragen van klanten aan strategie consultancy bedrijven is: “wat is mijn huidige marktpositie op de markt?” of “hoe doet mijn product portfolio het ten opzichte van mijn concurrenten?”. Strategie consultancy bedrijven zijn gerenommeerd om zulke concurrentie analyses en product portfolio analyses op hoog niveau uit te voeren.

Commerciële Due Diligence
Wanneer een bedrijf overweegt te fuseren met een ander bedrijf of deze over te nemen, is het gebruikelijk om eerst een due diligence uit te voeren. Een due diligence wordt door de kopende partij uitgevoerd met het doel om zowel de huidige als de verwachte toekomstige prestaties van het over te nemen bedrijf te analyseren. Bovendien schat een due diligence het risico in van de mogelijke transactie en de integratie na de overname. Een complete due diligence bevat over het algemeen vier hoofdelementen: financiële due diligence, commerciële due diligence, juridische due diligence en marketing due diligence. Strategie consultants voeren de commercial due diligence uit. Voor de andere drie zijn er weer andere specialisten.

Market Entry Analyse
Wanneer een organisatie overweegt haar diensten uit te breiden voor een nieuwe markt wordt er een market entry analyse uitgevoerd, ook wel een haalbaarheidsonderzoek genoemd. Zo’n analyse beantwoordt simpelweg de volgende vraag: “zal ik een bepaalde markt betreden?”. Als het antwoord hierop ja is, zijn logische vervolgvragen: ”welke markten zal ik betreden?”, “hoe moet ik deze markt betreden?” en “wanneer moet ik deze markt betreden?". Strategie consultancy bedrijven volgen een bepaalde aanpak wanneer zij de markt analyseren voor een mogelijke intrede. Eerst verkennen en evalueren ze de relevante markten, daarna bekijken ze de effecten van de mogelijke strategische opties om de markt te betreden (fusie, overname, franchise, distributeur, enz) en tot slot overwegen ze de implementatie tactiek voor de marktintrede.

 

Warning: file_get_contents(): SSL operation failed with code 1. OpenSSL Error messages: error:0A000126:SSL routines::unexpected eof while reading in /mnt/web321/a2/10/51619810/htdocs/includes/content.php on line 353