Booz & Company: recessie op haar retour

Date: 02-07-2009
Source: Het Financieele Dagblad

Drie kwart van de Nederlandse consumenten denkt dat de recessie op haar retour is. Het percentage consumenten dat somber gestemd is over het komende halfjaar is gedaald van 40% naar 25%. Het aantal mensen dat aangeeft geen effect van de crisis te voelen op het inkomen is gestegen van 59% een halfjaar geleden naar 67% nu. Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau Booz & Company.

Angst voor een waardedaling van het huis bestond zes maanden geleden nog bij 75% van de consumenten, nu is dat 68%. Minder mensen zijn bang voor het verdampen van het vermogen en het afnemen van de waarde van het spaargeld, het pensioen en beleggingen. Gevolg is dat minder Nederlanders van plan zijn om te bezuinigen. Dit heeft ook te maken met het geloof dat boodschappen niet duurder zullen worden en de huur of hypotheekrente niet zullen stijgen.

Coen de Vuijst van Booz & Company licht toe dat er een voorzichtig optimisme blijft bestaan bij de meeste Nederlanders, ondanks dat er een langdurige economische neergang wordt voorspeld. Toch zijn er zaken waar consumenten op willen besparen: buitenshuis eten en drinken, woninginrichting, elektronica, vrijetijdsbesteding en vakantie. Diegenen die besparen op de boodschappen winkelen nu bij goedkopere winkels en kopen huismerken.